Vad är adverbial?

Hur använder man det?

Vad är satsdelen adverbial?

"Adverbial" är en satsdel som beskriver omständigheterna kring handlingen eller tillståndet.

Vi använder adverbial för att kommunicera viktiga saker - omständigheter - som har att göra med handlingen eller tillståndet.

Adverbial som består av en partikel (preposition) plus ett huvudord (substantiv) kallas även prepositionsadverbial.

De grillade och åt på stranden.

Du kan alltså beskriva handlingen eller tillståndet på olika sätt.

1. "Adverbial" är en satsdel som beskriver när handlingen sker eller tillståndet är.

Detta adverbial kallas tidsadverbial.

Vi kom igår.

Han har hämtat hunden förra året.
Jag var trött i tisdags.

2. "Adverbial" är även en satsdel som beskriver var handlingen sker eller tillståndet är.

Detta adverbial kallas rumsadverbial.

Han tränar i vardagsrummet.
Jag kommer att jogga till skogen.
Lisa är i sovrummet och är ledsen.
Det kom ett tjockt brev från Stockholm .

3. "Adverbial" är också en satsdel som beskriver hur handlingen sker eller tillståndet är.

Detta adverbial kallas sättsadverbial.

Karl rodde intensivt.
Han fiskade med kastspö.
Vi fixade det genom vår skicklighet.
Lena var besviken med råge.

4. "Adverbial" är även en satsdel som beskriver exakt hur mycket handlingen eller tillståndet är.

Detta adverbial kallas måttsadverbial.

Josef sprang 40 km.
Nils kommer om 3 timmar.
Hon väger 93 kilo.

5. "Adverbial" är också en satsdel som beskriver hur mycket handlingen eller tillståndet är i förhållande till något annat.

Detta adverbial kallas gradadverbial.

Han tränar oerhört mycket.
De var lagom trötta efter loppet.
Hon blev ganska ledsen.

6. "Adverbial" är även en satsdel som beskriver varför handlingen sker eller tillståndet är.

Detta adverbial kallas orsaksadverbial.

Jag hoppade av lycka.
Erik fick cd-skivor i julklapp.
Affären är proppfull med folk.

7. "Adverbial" är även en satsdel som beskriver omständigheterna - viktiga saker kring handlingen eller tillståndet.

Detta adverbial kallas omständighetsadverbial.

Hon åker tillsammans med barnen utan bagage.
Hugo pratade med mormor.
Vi befinner oss faktiskt i fara.
Han gick om Lasse i bordtennis..

8. "Adverbial" är också en satsdel som beskriver någon eller något som utsätts för en omständighet.

Vattnet räcker till oss.
Värmen var nog för Oskar på semestern.
Det var för kallt för Nils i stugan.
Han blev arg på Gösta.

9. "Adverbial" är även en satsdel som ytterligare beskriver tillståndet hos någon eller något.

Hunden är villig att springa.
Greta har varit van att studera.
Nils är mycket van vid studier.
Stina är rädd för spindlar.
Jag är beredd att börja.

10. "Adverbial" är också en satsdel som ger en längre beskrivning av tillståndet hos någon eller något.

Han är van att slita med hästarna och hundarna hela dagen.
Lisa är villig att anstränga sig hårt på gymmet.
Jag är beredd att åka hem till honom imorgon.

11. "Adverbial" är även en satsdel som beskriver innehållet i hela kommunikationen.

Detta adverbial kallas satsadverbial.

Jag kan inte åka med dig till Frankrike.
Tyvärr finns det ingen tidning.
Han föredrar att inte ligga och titta på TV.

Sammanfattning av hur adverbial används

  • 1. Eva kom hem till oss i förra veckan.

  • 2. De byggde hus vid stranden.
  • 2. Barnen lekte i trädgården .
  • 2. Ulla arbetade på kontoret .

  • 3. Han körde hem fort.
  • 4. Frida kan lyfta 15 kilo.
  • 5. Hunden springer relativt fort.
  • 6. Iris grät av lycka på bröllopet.

  • 7. Lars fixade gräsmattan med hjälp av Hugo.
  • 7. Familjen är i lyckorus.

  • 8. Maten räckte till gästerna.
  • 8. Jag är sur på Greta.

  • 9. Lille Jonas är duktig på att hälsa.
  • 9. Oskar är redo för sitt nya arbete.
  • 9. Kim var försiktig med bilen.

  • 10. Han är van att parkera bilarna snyggt framför huset.

  • 11. Jag gillar naturligtvis att åka runt med min pappas bil.
  • 11. Du får inte låna traktorn.
Övningsuppgift

Skriv ner vad satsdelen adverbial är.

Övningsuppgift

Skriv ner meningar och använd olika adverbial.

Ytterligare information

Här följer ytterligare information om denna satsdelför dig som vill fördjupa dig mer.

1. När handlingen sker eller tillståndet är

Adverbial är ord som beskriver när handlingen sker eller tillståndet är.

Tidsadverbial

Du använder satsdelen tidsadverbial för att beskriva när, hur ofta och hur länge någonting utfördes eller var.

Exempel:

  • De kom hem sent.
  • Hugo duschar dagligen.
  • Vi festade igår.
  • Hon hälsar på oss varje vecka.
  • Jag joggade en mil i förra veckan.
  • Vi sov i åtta timmar.
  • Stina vaknade tidigt.
  • Hunden åt kött imorse.
  • Han var ute med hunden hela dagen.
  • Hon är pigg på morgonen.
  • Stämningen höjdes av många aktiviteter på semestern.
  • Till vardags äter de middag på kvällen.
  • Just nu kan jag ej komma.

Exemplen kan även innehålla andra sorters adverbial.

Övningsuppgift

Skriv ner meningar och använd olika tidsadverbial.

2. Var handlingen sker eller tillståndet är

"Adverbial" är även ord som beskriver var handlingen sker eller tillståndet är.

Rumsadverbial

Du använder satsdelen rumsadverbial för att beskriva var, vart och varifrån någonting utfördes eller var.

Exempel:

  • Jag sov i vardagsrummet.
  • Det hördes ljud från grannen.
  • Bertil åkte med hunden till skogen.
  • Han var pigg på tennisbanan.
  • Johan sov över hos Sture.
  • Han kom från Stockholm.
  • Pia och Anita spelade schack i allrummet.
  • Ivar stack iväg till Stockholm.
  • De bor på landet.
  • Han övningssköt på skjutbanan.
  • Hundarna får alltid mat på morgonen .
  • Pär är i rummet.
  • Vi gick till ett hus vid stranden.
  • Dags att gå till bords!
  • Sture vill gärna åka till havs.
  • Han hämtade brevet hos Björn.

Exemplen kan även innehålla andra sorters adverbial.

Övningsuppgift

Skriv ner meningar och använd olika rumsadverbial.

3. Hur handlingen sker eller tillståndet är

"Adverbial" är också en satsdel som beskriver hur handlingen sker eller tillståndet är.

Sättsadverbial

Du använder satsdelen sättsadverbial för att beskriva hur någonting utfördes eller var.

Exempel:

  • Sture fiskar gädda med kastspö.
  • Barnet cyklade med stödhjul.
  • Vi sprang fort.
  • Hon spelade piano vackert.
  • Vi grävde djupt.
  • Greta körde försiktigt till Malmö.
  • De dansade elegant.
  • Lägenheten städas omsorgsfullt.
  • Stugan renoverades noga och bra
  • Det är bra gjort.
  • Jag kommer till fots.
  • Du skall ha dina verktyg till hands, när du arbetar.

Exemplen kan även innehålla andra sorters adverbial.

Övningsuppgift

Skriv ner meningar och använd olika sättsadverbial.

4. Exakt hur mycket handlingen eller tillståndet är

"Adverbial" är även en satsdel som beskriver exakt hur mycket handlingen eller tillståndet är.

Måttsadverbial

Du använder satsdelen måttsadverbial för att beskriva den exakta längden eller mängden av något.

Exempel:

  • Nu har vi åkt tio mil.
  • Han har druckit fem liter.
  • Hillevi var glad i fem minuter.
  • De skrattade i femton minuter.
  • Peter är 180 cm lång.
  • Rummet var två meter brett.
  • Flaskan rymde 2 liter.

Exemplen kan även innehålla andra sorters adverbial.

Övningsuppgift

Skriv ner meningar och använd olika måttsadverbial.

5. Hur mycket handlingen eller tillståndet är

"Adverbial" är också en satsdel som beskriver hur mycket handlingen eller tillståndet är i förhållande till något annat.

Gradadverbial

Du använder satsdelen gradadverbial för att beskriva graden av handlingen eller varandet.

Exempel:

  • Hilda äter alltför lite.
  • Olle fiskar mycket.
  • Eva är ganska söt.
  • Hilda var ofta glad.
  • De hade arbetat länge.
  • Fredrik är ganska mycket försenad.
  • Lägenheten är ganska fin.
  • Han är oerhört glad.
  • Erik var ganska trött efter jobbet.
  • Ulla tränar lagom mycket inför tävlingen.
  • Peter skriver mycket bra.
  • Han var ovanligt glad.
  • Fyndet var sällsynt vackert.
  • De skurade båten ovanligt ren.
  • Det är bra gjort.
  • Greta motionerar för lite.
  • Han gick för sakta.

Exemplen kan även innehålla andra sorters adverbial.

Övningsuppgift

Skriv ner meningar och använd olika gradadverbial.

6. Varför handlingen sker eller tillståndet är

"Adverbial" är även en satsdel som beskriver varför handlingen sker eller tillståndet är.

Orsaksadverbial

Du använder satsdelen orsaksadverbial för att beskriva varför någonting utfördes.

Exempel:

  • Oskar tackade för maten.
  • Jag kan ge dig mycket pengar för bilen.
  • Hon blir pigg av att promenera.
  • Eva betalade hundra kronor för granen.
  • Vi fixade det genom vår skicklighet.
  • De gladdes åt hans vinst på lotto
  • Hilda blev ledsen av hans dumma kommentar.
  • Hans kläder är svarta av sot.
  • Affären är proppfull med folk.
  • De tog skydd för stormen.
  • De demonstrerar för kvinnlig rösträtt.
  • Caroline är glad för Nils.
  • Han utbildar sig till lärare.
  • De tränade hunden till perfektion.
  • Barnet fick lego i present.
  • Vi fick femton kronor för boken.
  • Penseln är full av färg.
  • Han skrattade av glädje.
  • Olles fickor är fulla med sand.
  • Ulf blev frisk genom sin vilja att arbeta.
  • John motionerar av hälsoskäl.
  • Olle fick mobilen från Finland i present.
  • Han blev glad av firmans uppgång.
  • Olle fiskar för nöjes skull.
  • De skrek på hjälp i den mörka tunneln.
  • Jag gav henne godis till hennes kalas.
  • Ylva har köpt biljetter till föreställningen.
  • Jill fick en hund till skänks.
  • Bertil vill ha brunsås till köttbullarna.
  • Jag skall köpa något till livs.
  • Man kan få ge upp till femtusen kronor för en bra cykel.
  • Eva skyddar sig mot tjuvar.

Lägg märke till! Här måste "genom" vara en partikel och inte fogeordet: "genom att".

Exemplen kan även innehålla andra sorters adverbial.

Övningsuppgift

Skriv ner meningar och använd olika orsaksadverbial.

7. Viktiga saker kring handlingen eller tillståndet

"Adverbial" är även en satsdel som beskriver omständigheterna - viktiga saker kring handlingen eller tillståndet.

Omständighets-adverbial

Du kan använda omständighets-adverbial för att beskriva viktiga saker kring handlingen eller tillståndet.

Exempel:

  • De utsatte honom för försäljningstricks utomlands.
  • De var föremål för polisförhör.
  • Hon stickade en tröja av ull.
  • Jag kan bygga ihop två bilar till ett längre fordon med ett högt släp.
  • Hon åker tillsammans med barnen utan bagage.
  • Jag har varit i extas.
  • Barnen var i säkerhet.
  • De är tillsammans.
  • Publiken kom i extas.
  • Han anlände utan sitt bagage.
  • Roger spelar med Tor-Leifs.
  • Jag är i fara.
  • Kan du rösta för mig imorgon?
  • Pär är stor för sin ålder.
  • Hugo pratade med mormor.
  • Vi skrattade åt clownen tillsammans med flickorna.
  • Efter bröllopet var de i ett lyckorus.
  • Han gick om Lasse i bordtennis.
  • Bosse spelar fotboll med barnen.
  • Vi har varit i en jobbig situation.
  • Kan vi flyga med mormor utan barnen?
  • Föreningen var i stora problem.
  • De festade med gänget.
  • Jag vill inte hamna i knipa.
  • Berit pratade länge om vädret med sin mor.
  • Hela klassen var i ett glädjerus.
  • Nils gick med Ture.
  • Man skall hjälpa dem som är i fara.
  • Sture är i knipa.
  • Olle arbetar mer än sin mor.
  • De har tippat mindre än tio gånger.
  • Familjen Jönsson ville bjuda mig på middag.
  • Jag kan väl få fyra bitar av chokladen.
  • Han tog fem ringar av guldet.
  • Olle ledde en debatt om skatter.
  • Pär gick i mål till höga jubelrop.
  • Stina körde slalom till stormande applåder.
  • Harald pratade med Anna om vädret.
  • Han ville inte säga till kocken om det dåliga köttet.
  • Cecilia kommer att känna till allt om hundar.
  • Hans arbete kom föreningen till godo.
  • Huset är till salu.
  • Guldsmeden tillverkade ett smycke av guld.
  • Man kan få ge femtusen kronor för en bra cykel.
  • Vad vill du ha till livs?
  • Moa bjöd på läsk till maten.

Exemplen kan även innehålla andra sorters adverbial.

Övningsuppgift

Skriv ner meningar och använd olika omständighets-adverbial.

8. Någon eller något som utsätts för en omständighet

"Adverbial" är också en satsdel som beskriver någon eller något som utsätts för en omständighet.

Exempel:

  • Det fanns tillräckligt med ost till mössen.
  • Hunden har blivit arg på brevbäraren många gånger.
  • Mjölken räcker till barnen.
  • Värmen var nog för Oskar.
  • Det var för kallt för Olle.
  • Werner var avundsjuk på Pär.
  • Det var varmt för dem.
  • Hon är allt för mig.

Exemplen kan även innehålla andra sorters adverbial.

Övningsuppgift

Skriv ner meningar och använd dessa adverbial.

9. Tillståndet hos någon eller något

"Adverbial" är även en satsdel som ytterligare beskriver tillståndet hos någon eller något.

Du använder här satsdelen adverbial för att beskriva tillståndet hos någon eller något. Då används ibland grundformen av verbet tillsammans med "att".

Exempel:

  • Jag har varit beredd att åka.
  • Jag vill att du är rädd om vasen.
  • Olle är sugen på arbete.
  • Stina är snart färdig med läxorna.
  • Han är van att slita.
  • Fredrika är sugen på att festa.
  • Brian är alltid försiktig med pappas dator.
  • Han är inte van att arbeta.
  • Nils är redo för nya utmaningar.
  • Han är klar med sin utbildning.
  • Hon var mogen att gifta sig.
  • Sture blev färdig att sätta igång.
  • Rita är klok nog att resa.
  • Ola är beredd att sticka.
  • Hugo är färdig med läxorna.
  • Barnen är rädda för åskan.
  • Lisa anses duglig att resa.
  • Sture är klar med läxorna.
  • Kalle verkade färdig att skjuta.
  • Nils känner sig redo att åka.
  • Han är bra på att måla.

Exemplen kan även innehålla andra sorters adverbial.

Övningsuppgift

Skriv ner meningar och använd dessa adverbial.

10. En längre beskrivning av aktiviteten eller tillståndet

Adverbial är också en satsdel som ger en längre beskrivning av tillståndet hos någon eller något.

Här används grundformen av verbet tillsammans med ordet "att".

Satsdelen består av en infinitivfras, då verbet står i sin infinitivform.

Lägg märke till! När meningen innehåller en infinitivfras som ett adverbial sätter man satsadverbialet mellan ordet "att" och grundformen av verbet:
Han föredrar att inte ligga och titta på TV.

Exempel:

  • Pär är oförberedd på att skjutsa pojkarna till träningen varje dag.
  • Olle är ovan att sköta grisarna i stallet hela dagen.
  • Lisa var villig att anstränga sig hårt på gymmet.
  • Han har varit van att slita med hästarna och hundarna hela dagen.
  • Jag är beredd att åka hem till honom imorgon.

Exemplen kan även innehålla andra sorters adverbial.

Övningsuppgift

Skriv ner meningar och använd dessa adverbial.

11. Bestämmer innehållet i hela kommunikationen

"Adverbial" är även en satsdel som bestämmer innehållet i hela kommunikationen.

Satsadverbial

Du använder satsdelen satsadverbial för att beskriva något som rör innehållet i hela satsen.

Lägg märke till! När meningen innehåller en infinitivfras som ett adverbial - se ovan - sätter man satsadverbialet mellan ordet "att" och grundformen av verbet:
Han föredrar att inte ligga och titta på TV.

Exempel:

  • Du skall inte åka till Malmö.
  • Tyvärr finns det ingen tidning.
  • Naturligtvis får du ta tårta.
  • Jag kan inte åka med dig till Frankrike.
  • Nils ror alltid på helgerna.
  • Han föredrar att inte ligga och titta på TV.
  • Han kommer kanske imorgon.
  • Erik kommer ju till helgen och kan då svara på frågan.
  • Nog vill du vara med på festen?
  • Vi skall väl äta tårta efter middagen.
  • Kan du dricka ur koppen i stället.
  • Jag skall absolut till festen.
  • Han kommer förmodligen imorgon.
  • Du kan alltså inte komma försent fler gånger.
  • Antagligen dyker Ulf upp imorgon.
  • Egentligen är Vera rätt trevlig.
  • Jag vill ej stanna på festen.
  • Mona trodde faktiskt på honom.
  • Vi skall åtminstone dricka kaffe på åsen.
  • Givetvis får ni parkera bredvid oss.
  • Förvisso har jag pengar, men jag vill inte köpa något vid dörren.
  • Jag vill gärna hämta dig.
  • Du får helt enkelt klättra in genom fönstret.
  • I själva verket somnade han tidigt på kvällarna.
  • Cecilia ville ingalunda komma till Skåne i sommar.
  • Du får knappast besöka oss.
  • Han kunde knappt skriva.
  • Fia kan möjligtvis hoppa två meter.
  • Greta vill ogärna gå ut.
  • Det är sannolikt att han är fadern.
  • Tydligen ville Hans åka till Danmark.
  • Är det säkert att du vill skala potatis?
  • Det vet jag verkligen inte.
  • Troligen skall vi till Grekland i sommar.
  • Äntligen är vi klara!
  • Jag vill naturligtvis följa med.
  • Det är just Nils vi vill prata med.

Exemplen kan även innehålla andra sorters adverbial.

Övningsuppgift

Skriv ner meningar och använd olika satsadverbial.

Vilka ord kan bilda adverbial?

Vilka satsord från olika ordklasser kan bilda satsdelen adverbial?

Huvudorden - ibland tillsammans med en partikel eller attribut - och de ersättande orden kan ensamma bilda en satsdel. De utgör de viktigaste delarna av en satsdel.

Följande satsord kan bilda satsdelen adverbial:

  • Huvudord från ordklassen substantiv: De cyklade till Malmö.
  • Huvudord från ordklassen verb: Han är inte van att arbeta.
  • Ersättande ord från ordklassen pronomen: Oskar pratade med henne.
  • Beskrivande ord från ordklassen adverb: Stina sjöng vackert .

Dessa satsord hjälper till att bilda satsdelen adverbial:

  • Attribut: Han kom till det vackra torpet..
  • Partiklar: Ska ni fika i skogen?.
  • Hjälpande ord: Han har varit van att kunna slita med hästarna och hundarna hela dagen.

Lägg märke till! När adverbialet beskriver en längre tankegång, kan den innehålla flera huvudord och satsord från olika ordklasser.

Huvudverb i sin grundform med ordet "att" ingår då alltid i adverbialet.

Exempel: Han har varit van att slita med hästarna och hundarna hela dagen.

Huvudord från ordklassen substantiv

Huvudord från ordklassen substantiv kan bilda satsdelen adverbial. Ibland ingår ett beskrivande ord (attribut) och en partikel.

Ett adverbial som består av substantiv plus preposition kallas prepositionsadverbial.

Exempel:

  • Olle och Pär vandrade en mil.
  • Kim var försiktig med bilen.
  • Hon bakade hela förmiddagen.
  • Sture var trött på mornarna.
  • Stina är snart färdig med läxorna.
  • Stina är rädd för spindlar.
  • Jag vill att du är rädd om vasen.
  • Kalle klättrade upp i trädet.
  • Yngve är dålig på bordtennis.
  • Penseln är full av färg.
  • Pär kom innan läkaren.
  • Vi kommer att åka till Göteborg.
  • Vattnet räcker till läkarna.
  • Hon åker med barnen.
  • Olle fiskar med kastspö.
  • Brian är alltid försiktig med pappas dator.
  • Jag är i fara.
  • Gregor kom i extas.
  • Eva är klar med sin utbildning.
  • Han anlände utan sitt bagage.
  • Olle fick mobilen från Finland i present.
  • Oskar skrattade av glädje.
  • Barnen är rädda för åskan.
  • Sture är klar med läxorna.
  • Penseln är full av färg.

Exemplen kan även innehålla andra sorters adverbial.

Övningsuppgift

Skriv ner meningar och bilda satsdelen adverbial med huvudord som är substantiv.

Huvudverb i sin grundform

Huvudord från ordklassen verb kan bilda satsdelen adverbial - alltid med ordet "att" - ibland tillsammans med en partikel.

Exempel:

  • Hunden är villig att springa.
  • Hon är mogen att gifta sig.
  • Sture blev färdig att sätta igång.
  • Lisa anses duglig nog att kunna resa.
  • Jag är beredd att åka.
  • Han är van att slita.
  • Fredrika är sugen på att festa.
  • Rita är klok nog att resa.

"Att" tillhör den grundläggande verbformen.

Övningsuppgift

Skriv ner meningar och bilda satsdelen adverbial med huvudord som är verb.

Adverbial som beskriver längre tankegångar

När adverbialet beskriver längre tankegångar kan man använda flera satsord från olika ordklasser.

Han är van att parkera bilarna snyggt framför huset.

Det finns då flera huvudord i satsdelen från ordklasserna substantiv och verb (huvudverbet i sin grundform).

Övningsuppgift

Skriv ner meningar och bilda satsdelen adverbial med flera huvudord som är substantiv och verb.

Ersättande och beskrivande ord

Man kan använda ersättningsord från ordklassen pronomen - eller beskrivande ord från ordklassen adverb - för att bilda satsdelen adverbial.

Ersättande och beskrivande ord, som ensamma kan bilda en satsdel(ibland ingår en partikel), kallar jag satsdelsord.

Pronomen

Exempel på adverbial som är pronomen:

En partikel ingår även i adverbialen.

  • Han pratade med henne.
  • De åkte med honom till Spanien.
  • Maten räckte till oss.
  • Värmen var nog för honom på semestern.
  • Det var för kallt för henne i stugan.

Exemplen kan även innehålla andra sorters adverbial.

Övningsuppgift

Skriv ner meningar med adverbial och använd olika pronomen.

Adverb

Exempel på adverbial som är adverb:

  • Olle hämtade hunden igår.
  • Karl sprang väldigt fort.
  • Kan ni cykla snabbt?
  • Frida känner sig lagom utvilad.
  • Hon är ovanligt vacker.
  • Sture var riktigt duktig förra året.
  • Bilen blev fint lackerad.
  • Berit är ganska snygg på fotot.
  • Doris och Pelle blev utomordentligt uppvaktade på bröllopet.
  • Vi går hem.

Exemplen kan även innehålla andra sorters adverbial.

Övningsuppgift

Skriv ner meningar med adverbial och använd olika adverb.

Adverbial med beskrivande ord

Du kan lägga ett eller flera beskrivande ord (attribut) till ditt huvudord - från ordklassen substantiv - i satsdelen adverbial.

Ibland ingår även partiklar i satsdelen.

Exempel:

  • Kalle klättrade upp i det stora trädet.
  • Penseln är full av röd, tjock färg.
  • Pär kom före den magre läkaren.
  • Vi kommer att åka till trevliga, gemytliga Göteborg.
  • Vi åt lunch en solig eftermiddag.
  • Jag kan med stor glädje prata med henne.
  • De åkte åttiofem långa mil med tåg.
  • Många blev rika genom en underbar finansuppgång.

Exemplen kan även innehålla andra sorters adverbial.

Övningsuppgift

Skriv ner meningar med adverbial som innehåller beskrivande ord (attribut).

Flera adverbial i meningen

Du kan använda flera adverbial i meningen. Du binder då samman dem t. ex. med bindeorden både – och, varken – eller, men, och, samt, eller, utan.

  • Patrik pratar högt och länge.
  • Vi bor på landet samt vid en kyrka.
  • Stina är snart färdig med läxorna men inte med maten.
  • De spelade varken tekniskt eller bra.
  • Familjen är i lyckorus och i extas.
  • Hunden är villig att springa och att leka.
  • Hugo hoppade både högt och säkert.
  • Vill vi planera snabbt eller noggrant?
  • Vilhelm pratade både med mormor och med morfar.
  • Joel gick inte snabbt utan långsamt.
  • Vattnet räcker till oss men inte till dem.
  • Lille Jonas är duktig på att hälsa men inte på att prata.
  • Han är inte van att parkera bilarna snyggt framför huset utan i garaget.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar som innehåller flera adverbial.

När en hel sats blir ett adverbial

Du kan bilda ett adverbial av en hel sats genom en satsförkortning.

Exempel:

  • När Mats kommit hem från skolan, började han laga middagen.
    Kan ändras till: Hemkommen från skolan började han laga middagen.
  • Utan att föräldrarna visste det, hade barnen en stor fest.
    Kan ändras till: Föräldrarna ovetande hade barnen en stor fest.
  • När taket är målat, blir det fint i rummet.
    Kan ändras till: Med taket målat blir det fint i rummet.
  • När ledaren hade räknats från, var de tio i gruppen.
    Kan ändras till: Ledaren frånräknad var de tio i gruppen.
  • När de hade kommit upp på bergets topp, kunde de se miltals.
    Kan ändras till: Uppkomna på bergets topp kunde de se miltals.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar där du har förvandlat en sats till ett adverbial.

Adverbialet som en hel bisats

Du kan bilda ett adverbial med hjälp av en hel bisats: Alla skrattade, när gubben föll.

Denna bisats skapar du med hjälp av olika satsdelar, men i förhållande till huvudsatsen är det ett adverbial.

Här är alltså adverbialet ingen satsdelutan en hel bisats.

Exempel:

  • När hon hade kommit, gick vi hem.
  • Hon kände, hur han kramade henne.
  • Olle gillar, när våren kommer.
  • De undrade, hur hon hade kommit dit.
  • Lisa frågade, vart han skulle gå.
  • Eva grät, då hennes katt blev överkörd.
  • Vi åt middag, när han kom in genom dörren.
  • Hon åkte till Afrika, därför att Pär hade bett henne hjälpa till på sjukhuset.
  • Han fick vänta länge, eftersom bussen var försenad.
  • De tog sig till Paris, genom att Hugo sålde bilen.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar som innehåller en sats som är adverbial till huvudsatsen.

Nu vet du vad ett adverbial är och hur du skall använda det!



SÖKNING GRAMMATIK
Sök här för att hitta!

Anpassad sökning

 



Kom ihåg! Orden, som är indelade i olika ordklasser, och instruktionerna för hur de används – grammatiken med formläran och satsläran – finns endast där för att hjälpa dig att kommunicera med och förstå andra människor.