Attribut i de olika satsdelarna

Hur använder man dem?

"Attribut" är ett beskrivande ord till ett huvudord från ordklassen substantiv. Ibland kan även attributen beskriva ett ersättningsord.

Det var en liten, söt flicka!

Huvudordet är det viktigaste ordet i en satsdel. Till detta ord kan man lägga hjälpande eller beskrivande ord.

Orden "liten" och "söt" hämtar du från ordklassen adjektiv och de kallas attribut i satsen.

Attribut är ett ord, som vi använder när vi vill berätta mer om det viktigaste i en satsdel.

Attributen står för det mesta tillsammans med ett huvudord från ordklassen substantiv.

I vissa fall kan även attributen beskriva ett ersättande ord: Det fanns tio barn i klassen. Två av dem gick hem tidigt.

Attribut som består av en partikel (preposition) plus ett huvudord (substantiv) kallas prepositionsattribut.

Pär renoverade köksbordet av trä.

Attribut i de olika satsdelarna

Nedan följer en beskrivning av hur attributet fungerar och används i de olika satsdelarna.

Subjekt

  • Den stora bollen är rund.
  • Lille Sture simmar snabbt.
  • Den tjocka boken stod i bokhyllan.
  • Den snabba bilen körde förbi.
  • Den fina bilen köptes av Olle.
  • En gullig hund sprang mot mig.
  • Det stora trädet är i vägen.
  • Den fina lägenheten målades snabbt på helgen.
  • Att städa sitt stökiga rum på kvällen är trist.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar med attribut i denna satsdel.

Subjektiv predikatsfyllnad

  • Min pappa är en duktig sjökapten.
  • Hon är en fin människa.
  • Jag vill bli en bra seglare.
  • Greta vill bli en skicklig konstnär.
  • Planen är att åka iväg före gamla mormors ankomst.
  • Ture var en bra far.
  • Mannen verkade begå misstag på sitt nya arbete innan den stränge chefens ankomst.
  • Sture har varit en duktig läkare tidigare.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar med attribut i denna satsdel.

Direkt objekt

  • Kan du ge mig det röda äpplet?
  • Ge henne den fina sockerskålen!
  • Berit tycker om att läsa spännande böcker.
  • Olle skall måla det stora bordet.
  • Jag gillar färska morötter.
  • Familjen föredrog att måla huset tidigt under den varma sommaren.
  • Ni får sjösätta den nya båten nu.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar med attribut i denna satsdel.

Objektiv predikatsfyllnad

  • De valde henne till ny lucia.
  • De fick honom att bada i det kalla havet.
  • Eva valde henne till att måla den gamla stugan innan de fina gästernas ankomst.
  • Föreningen utsåg honom till styrelsens ordförande.
  • Han fick henne att köra om den grå lastbilen.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar med attribut i denna satsdel.

Indirekt objekt

  • Han gav presenten till den vackra flickan.
  • Jag vill ge den söta tjejen en blombukett.
  • Lars gav sina kära föräldrar en stor blombukett.
  • Hon tog paketet från lilla Lisa.
  • Vill du ge den nye anställde arbetsordern?
  • Olle gav sin gamla mor en kram.
  • Lisa spenderade mycket tid på att läsa religiösa böcker.
  • Jakob ägnade många tankar åt att lösa det allvarliga problemet med företagets sviktande finanser.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar med attribut i denna satsdel.

Adverbial

  • Petter satt i det stora trädet.
  • Karin har bakat hela långa förmiddagen.
  • Frida kan lyfta 15 tunga kilo.
  • Hugo jobbade hela långa natten.
  • Jag högg ner trädet vid den smala vägen.
  • Iris grät av stor lycka på bröllopet.
  • Ylva gick tio långa mil på semestern.
  • Lars fixade gräsmattan med hjälp av den villige Hugo.
  • Familjen är i totalt lyckorus.
  • Stina är snart färdig med de jobbiga läxorna.
  • Maten räckte till de nya gästerna.
  • Han är van att parkera de inkommande bilarna snyggt framför det bakre huset.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar med attribut i denna satsdel.

Agent

  • Båten målades av den duktige hantverkaren.
  • Brevet skrevs av den kunnige professorn.
  • Han knäcktes av hennes våldsamma humör.
  • Bordet dukades av den snabba servitrisen.
  • Olle klipptes av den trevliga frisörskan.
  • Greta blev glad av hans varma kram.
  • Han har blivit biten av den stora, ilskna hunden.
  • Johan räddades av att jogga utmed den vackra stranden tidigt varje morgon.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar med attribut i denna satsdel.

Att uttrycka ägande

Du kan uttrycka ägande eller tillhörighet på två sätt med hjälp av attribut eller med ett substantiv i genitivform.

Exempel - substantiv i genitivform:

  • Takets plåt är svart.
  • Mannens hatt blåste bort.
  • Bilens backspegel är bra.
  • Husets trädgård behöver rensas.
  • Båtens motor går fint.

Eller - substantiv med attribut:

  • Plåten på taket är svart.
  • Hatten på mannen blåste bort.
  • Backspegeln på bilen är bra.
  • Trädgården vid huset behöver rensas.
  • Motorn på båten går fint.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar och uttryck ägande eller tillhörighet.

Inskjuten eller efterkommande upplysning

Du kan ge mer information om någon eller något och använda satsdelen attribut. Du sätter då kommatecken före eller omkring attributet.

Exempel:

  • Han heter Pär, skolans vaktmästare.
  • Inga, Peters mamma, är på kurs nu.
  • Stockholm, Sveriges huvudstad, är en vacker stad vid Mälaren.
  • Hämta lastbilen, Stures ögonsten.
  • Vi, familjen Larsson, ville campa vid sjön.
  • De, hela företaget, skulle åka på konferans.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar med inskjutna attribut-satsdelar.

När attributet är en hel sats

Du kan bilda ett attribut med hjälp av en hel sats.

Alla tittade på en liten flicka, som kommit in i rummet.

Denna sats skapar du med hjälp av olika satsdelar, men i förhållande till huvudsatsen är det ett attribut. Den ger ytterligare upplysningar till huvudsatsen.

Här är alltså attributet ingen satsdel utan en hel sats.

Exempel:

  • Olle skickade ett paket, som hans faster skulle få.
  • Snickaren lagade dörren, som hade gått sönder.
  • Hunden jagade en svart katt, som klättrat upp i trädet.
  • Stina gillade presenten, som hon fick av mamma.
  • Han tog ett kort på bävern, som hade byggt ett fint bo.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar som innehåller hela satser som är attribut.

När en hel sats blir ett attribut

Man kan bilda ett attribut av en hel sats. Då gör man en satsförkortning enligt nedanstående exempel.

Exempel:

  • Olle köpte en bil, som han är mycket nöjd med.
    Olle köpte en bil han är mycket nöjd med.
  • De bor i en stor villa, som är inhägnad av ett högt staket.
    De bor i en stor villa, inhägnad av ett högt staket.
  • Han gick till sin bil, som var nyligen inköpt.
    Han gick till sin bil, nyligen inköpt.
  • Vi gläder oss åt busken, som blev planterad med stor omsorg.
    Vi gläder oss åt busken, planterad med stor omsorg.
  • Pojkarna lekte mycket med tornet, som var uppbyggt med stor möda.
    Pojkarna lekte mycket med tornet, uppbyggt med stor möda.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar där du har förvandlat en sats till ett attribut.

Nu vet du vad ett attribut är, hur det fungerar och används i de olika satsdelarna!



SÖKNING GRAMMATIK
Sök här för att hitta!

Anpassad sökning

 



Kom ihåg! Orden, som är indelade i olika ordklasser, och instruktionerna för hur de används – grammatiken med formläran och satsläran – finns endast där för att hjälpa dig att kommunicera med och förstå andra människor.