Vad är direkt objekt?

Hur använder man det?

Vad är satsdelen direkt objekt?

Denna satsdelkallades tidigare för ackusativobjekt.

1. "Direkt objekt" är en satsdel som beskriver någon eller något som utsättes för eller påverkas av handlingen.

Syskonen klappade hunden.
Ulla har hämtat barnen.
Jag har rakat mig i morse.
Inga tvättade fönstren till jul.

2. "Direkt objekt" är också en satsdel som beskriver något som ges till eller tages från någon.

Ivar gav henne en fin present.
Han tog pengar från föreningen.
Tog du godiset från barnen?

3. "Direkt objekt" är även en satsdel som beskriver vad handlingen gäller.

Han gillar morötter.
Jag jobbar med läxorna.
Nils föredrar gröt på morgonen.

4. "Direkt objekt" är även en satsdel som beskriver en handling eller tillstånd som någon har en synpunkt på eller som handlingen gäller.

Här inleds ibland det direkta objektet av ordet "att" och verbet i sin grundform.

Lena tycker om att leka.
Rita gillar verkligen att rida.
Jag älskar naturupplevelser.
Fred vägrar att jogga
.

5. "Direkt objekt" är även en satsdel som beskriver en längre tanke eller idé, som någon har en synpunkt på eller som handlingen gäller.

Det direkta objektet inleds av en partikel eller ordet "att". Verbet står alltid i sin grundform.

Jag föredrar att städa och plocka in alla saker ikväll.
Jag gillar att vandra långt i skogen tidigt på morgonen.
Min pappa vägrar att rida på Brunte längs havet efter en god frukost. Berit funderar på att cykla till Sture varje helg efter middagen.

Transitivt verb

Du beskriver handlingen med ett transitivt verb, när du använder satsdelen direkt objekt. Det som har påverkats eller utsatts för handlingen bildar satsdelen direkt objekt.

Läs mer här om transitivt och intransitivt verb.

Sammanfattning av hur direkt objekt används

  • 1. Greta klipper gräset.
  • 1. Han skyddar sig mot tjuvar.

  • 2. Ge honom fjärrkontrollen!
  • 3. Alla barn älskar glass.

  • 4. Berit tycker om att läsa.
  • 4. Alla barn gillar lekar.
  • 4. Hon avskyr att springa.

  • 5. Familjen föredrar att städa huset tidigt på lördagsmorgonen.
Övningsuppgift

Skriv ner vad ett direkt objekt är.

Övningsuppgift

Skriv ner meningar och använd olika direkta objekt.

Ytterligare information om direkt objekt

Här följer ytterligare information om denna satsdelför dig som vill fördjupa dig mer.

1. Utsättes för eller påverkas av handlingen

I dessa exempel beskriver det direkta objektet vem eller vad som utsättes för eller påverkas av handlingen:

Exempel:

  • Jag hämtade bilen.
  • Stina lagade mat.
  • Karl klappade katten.
  • Sture åkte till Malmö och köpte fisk.
  • Olle förstörde blommorna.
  • Skratta inte åt honom!
  • Han fick mycket.
  • Föreningen sköter båten vid stranden.
  • Jag äger huset.
  • De har målat många.
  • Nils har fiskespöet.
  • Mycket beröm har han fått.
  • Hon skyddar sig mot tjuvar.
  • Många kommer hon att få.
  • Han ville inte säga till kocken om det dåliga köttet.
  • Berit sa till mannen att hämta kaffet.
  • Eva skyddar sig noga mot tjuvar.
  • Nils tog snabbt på sig.
  • Inga tog på jackan och mössan.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar och använd olika direkta objekt enligt exemplen ovan.

2. Det som ges eller tages ifrån någon

Satsdelen direkt objekt beskriver även det som ges eller tages ifrån någon.

Exempel:

  • Han skänkte frid till dem.
  • Yngve fick blommor av Stina.
  • Ge honom hopp.
  • Ni kommer att erhålla en ersättning från föreningen.
  • Mamma gav choklad till barnen.
  • Ge inte godis till aporna!
  • Ta kniven ifrån barnet.
  • Man kan få ge femtusen kronor för en bra cykel.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar och använd olika direkta objekt enligt exemplen ovan.

3. Det som handlingen gäller

Satsdelen direkt objekt beskriver även det som handlingen gäller.

Då är det ingen eller inget som direkt utsätts för eller påverkas av en handling.

  • Frida gillar bananer.
  • Jag jobbar med läxorna.
  • De diskuterade Afrikas industrier i klassen.
  • Olle beundrar verkligen hennes konst.
  • Han drömmer en dröm.
  • Eva sliter med sin utbildning.
  • Erik tycker om glass.
  • Greta funderade länge på problemet.
  • Han gladdes åt firmans uppgång.
  • Jag berättade om min nya kärlek för Inga.
  • Lisa kommunicerade om sin skilsmässa till väninnorna.
  • Han talade om vädret.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar och använd olika direkta objekt enligt exemplen ovan.

4. Beskriver en handling eller tillstånd

Satsdelen direkt objekt kan även beskriva en handling eller tillstånd, som någon har en synpunkt på eller som handlingen gäller.

Här används ibland ordet "att" och verbet i sin grundform.

  • Jag gillar att fiska.
  • Lena vägrar att banta.
  • Hans föredrar säkert att bada.
  • Oskar gillar utomhusspel.
  • De hotar att utebli.
  • Vi tycker om att shoppa.
  • De älskar att slappa.
  • Jag hatar att spela tennis.
  • De tycker mycket om sällskapsspel.
  • Hon förespråkar att motionera.
  • Ulla funderar på att cykla.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar och använd olika direkta objekt enligt exemplen ovan.

5. Beskriver en längre tanke eller idé

Satsdelen direkt objekt kan även beskriva en längre tanke eller idé, som någon har en synpunkt på eller som handlingen gäller.

Det direkta objektet inleds av en partikel eller ordet "att". Verbet står alltid i sin grundform.

Satsdelen består av en infinitivfras, eftersom verbet står i sin infinitivform.

  • Vi ser framemot att rida ensamma och att fiska mycket.
  • Jag älskar att träna mycket på gym.
  • John tycker om att sova länge på mornarna.
  • Olle funderade på att byta jobb nästa år.
  • Eva hotar att lämna honom efter sommaren innan skolstarten.
  • Han föredrar att ligga och att titta på TV.
  • Berit samtyckte till att resa till Stockholm till hösten.
  • Lisa vägrade att stanna uppe längre med barnen.
  • Olle gillar att bada och att sola mycket.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar och använd olika direkta objekt enligt exemplen ovan.

Vilka ord kan bilda direkt objekt?

Vilka satsord från olika ordklasser kan bilda satsdelen direkt objekt?

Huvudorden - ibland tillsammans med en partikel eller attribut - och de ersättande orden kan ensamma bilda en satsdel. De utgör de viktigaste delarna av en satsdel.

Följande satsord kan bilda satsdelen direkt objekt:

  • Huvudord från ordklassen substantiv: Jag hämtade vasen.
  • Huvudord från ordklassen verb: Han lovade att komma.
  • Ersättande ord från ordklassen pronomen: De belönade henne.
  • Ersättande ord från ordklassen reflexivt pronomen: Han ville inte anstränga sig.

Dessa satsord hjälper till att bilda satsdelen direkt objekt:

  • Attribut: De klappade den fina hunden mycket.
  • Partiklar: Han kämpade länge med läxorna.
  • Hjälpande ord: Berit tycker om att kunna läsa.

Lägg märke till! När det direkta objektet beskriver en längre tankegång kan den innehålla flera huvudord och satsord från olika ordklasser.

Huvudverb i sin grundform med ordet "att" ingår då alltid i det direkta objektet.

Exempel: Min pappa föredrar att rida på Brunte längs havet efter en god frukost.

Huvudord från ordklassen substantiv

Huvudord från ordklassen substantiv kan bilda satsdelen direkt objekt. Ibland ingår ett beskrivande ord (attribut) och en partikel.

Exempel:

  • De sprängde klippan.
  • Jag älskar naturupplevelser.
  • Vi plockar blommor.
  • Han rensade trädgården.
  • Alla barn gillar lekar.
  • Olle renoverar lägenheten.
  • De tycker mycket om sällskapsspel.
  • Håkan grubblar över framtiden.
  • Olle beundrar verkligen hennes konst.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar med satsdelen direkt objekt med huvudord från ordklassen substantiv.

Huvudverb i sin grundform

Huvudord från ordklassen verb kan bilda satsdelen direkt objekt - alltid med ordet "att" - ibland tillsammans med en partikel.

Exempel:

  • Han tycker om att arbeta.
  • Yngve gillade att dansa.
  • George tyckte om att cykla.
  • Han gillar att arbeta.
  • Han funderar på att sova.

"Att" tillhör den grundläggande verbformen infinitiv.

Övningsuppgift

Skriv ner meningar med satsdelen direkt objekt med huvudord från ordklassen verb.

Direkt objekta som beskriver längre tankegångar

När den direkta objektet beskriver längre tankegångar kan du använda flera satsord från olika ordklasser.

Det direkta objektet inleds av en partikel eller ordet "att". Verbet står alltid i sin grundform.

Hon funderade på att börja studera biologi till hösten.

Det kan då finnas flera huvudord i satsdelen från ordklasserna substantiv och verb (huvudverbet i sin grundform infinitiv).

Fler exempel:

  • Jag gillar att spela piano högt och länge på kvällarna.
  • Lisa satsar på att bli barnläkare på sjukhuset.
  • Karl och Stina uppskattar att gå en promenad på morgonen vid sjön.
  • Hon tycker mycket om att köra bil alldeles själv längs kusten.
  • Vera uppskattar att skriva långa brev till sina gamla vänner i Frankrike.
  • Lisa funderade på att göra slut med Pär i morgon under festen.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar, använd infinitivfraser, och bilda satsdelen direkt objekt med flera huvudord som är substantiv och verb.

Ersättande ord

Man kan använda ersättningsord från ordklassen pronomen för att bilda satsdelen direkt objekt.

Ersättande och beskrivande ord, som ensamma kan bilda en satsdel(ibland ingår en partikel), kallar jag satsdelsord.

Exempel på direkta objekt som är pronomen:

  • Har ni tackat honom?
  • Kan du sätta dig?
  • Bertil har hjälpt många.
  • Han skällde ut dem.
  • Glöm inte att raka dig.
  • Vill du berätta för publiken vad du har fått.
  • Nu är det dags att tvätta den.
  • Kan du raka mig?
Övningsuppgift

Skriv ner meningar med satsdelen direkt objekt med pronomen.

Pronomen tillsammans med reflexiva verb

När du har ett reflexivt verb, har du alltid ett pronomen som blir ett direkt objekt.

"Reflexiva verb" fungerar tillsammans med ett pronomen och beskriver en handling, som påverkar någon som har utfört den.

  • Det gäller att tvätta sig.
  • Kan du sätta dig?
  • Han ville inte anstränga sig.
  • Landet ville inte försvara sig.
  • Barnen brukade slå sig på dagis.
  • Vi skadade oss på båten.
  • Glöm inte att raka dig.
  • Jag ville inte anstränga mig.
  • De har skyddat sig mot stormen.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar med satsdelen direkt objekt med reflexiva verb och pronomen.

Direkta objekt utan partiklar och beskrivande ord

Exempel:

  • De klappade hunden mycket.
  • Olle körde bilen till staden.
  • Hon målade stolen.
  • Eva föredrar att jobba.
  • Pelle använde stegen.
  • Vi gillar bananer.
  • Har du tagit godiset?

"Att" tillhör den grundläggande verbformen.

Övningsuppgift

Skriv ner meningar med direkt objekt, som består av ett ord.

Direkta objekt med beskrivande ord

Du kan lägga ett eller flera beskrivande ord (attribut) till ditt huvudord i satsdelen. Huvudordet kommer då alltid från ordklassen substantiv.

Exempel:

  • De klappade den fina hunden mycket.
  • Han hämtade paketet från Björn i hallen.
  • De har kämpat länge med den dyra solstolen.
  • Familjen älskar den tjocka, goda pizzan.
  • Olle körde den röda bilen till staden.
  • Hon målade den gamla stolen.
  • Låt inte smycken av guld ligga framme.
  • Ivar gav henne en fin present.
  • Pelle använde den söndriga stegen.
  • Har du tagit det salta godiset?
Övningsuppgift

Skriv ner meningar med direkta objekt med beskrivande ord.

Flera direkta objekt i meningen

Du kan använda flera direkta objekt i dina satser.

Du binder då samman dem t. ex. med bindeorden både – och, varken – eller, men, och, samt, eller, utan.

  • De tog hand om både hunden och katten.
  • Hugo gillar både potatis och pommes.
  • Vi måste tvätta motorcykeln eller bilen.
  • Kan du hämta Nils, Per samt Karl?
  • Tog du pengarna och läsken från klubben?
  • Jag vill öppna presenten och kuvertet nu!
  • Hon bakade inte bullar utan pepparkakor.
  • Lena gillar att jogga men inte att springa fort.
  • Sture vill varken äta bröd eller kött.
  • Min pappa föredrar att rida på Brunte längs havet efter en god frukost och att äta en omfattande lunch.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar och använd flera direkta objekt i dem.

När en sats blir ett direkt objekt

Man kan slå ihop två satser till en sats. Den ena satsen blir då ett direkt objekt.

Satser som inleds av orden "att", "hur" eller "när" kan du omvandla till satsdelen direkt objekt.

Mening med två satser:
Vi såg inte, att fågeln kom.

Sats med ett direkt objekt:
Vi såg inte fågeln komma.

Fler exempel:

  • Kan du känna, hur kylan snabbt ökar?
    Kan du känna kylan snabbt öka?
  • Han upplevde, hur spänningen steg.
    Han upplevde spänningen stiga.
  • Vi hörde, när Gustav ramlade.
    Vi hörde Gustav ramla.
  • Vi såg inte, att fågeln kom.
    Vi såg inte fågeln komma.
  • De kände, när bilen fick en sladd.
    De kände bilen sladda.

Fler exempel på satser som har omvandlats till direkta objekt:

  • Vi kände bilen få punktering.
  • Vi såg honom ta emot mutor.
  • Berit upplevde maken få återfall.
  • De hörde henne erhålla bonus.
  • Gregor tror sig klara provet.
  • Han hörde klockan ringa.
  • Greta såg Hugo hoppa.
  • Han kände hjärtat slå.
  • Kan du se båten sjunka?
  • Vi hörde henne skrika.
  • Olle kände bilen sladda.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar med satser, som inleds av orden "att", "hur", "när" – och omvandla dem till satsdelen direkt objekt.

När det direkta objektet är en hel bisats

En fullständig bisats kan vara ett direkt objekt till huvudsatsen.

Ingen märkte, att hon hade kommit.

De inleds alla av fogeordet "att".

Denna bisats skapar du med hjälp av olika satsdelar, men i förhållande till huvudsatsen är det ett direkt objekt.

  • Alla såg, att hon var ledsen.
  • Lars hörde, att de skrattade åt honom.
  • Hon kände, att han kramade henne.
  • Eva anade, att något var fel.
  • Olle gillar, att våren kommer.
  • Per uppfattade, att någon kom in i rummet.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar med fullständiga satser som är direkta objekt.

Andra bisatser som är direkta objekt

Nedan finns fler bisatser som är direkta objekt till huvudsatsen. De skiljer sig från ovanstående bisatser.

De inleds av en partikel och man sätter inget kommatecken mellan sådana satser.

  • De lyssnade på vad han hade att säga.
  • Jag funderar över när du kan komma till festen.
  • Gregor väntade på att de skulle komma hem.
  • Olle höll med om att de skulle resa bort.
  • Hon tänker på vem som skall klippa gräset.
  • Greta funderar över vad hon skall ha till middag.
  • Du behöver inte grubbla på varför han svek dig.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar med andra satser som är direkta objekt.

Nu vet du vad satsdelen direkt objekt är och kan använda den!



SÖKNING GRAMMATIK
Sök här för att hitta!

Anpassad sökning

 



Kom ihåg! Orden, som är indelade i olika ordklasser, och instruktionerna för hur de används – grammatiken med formläran och satsläran – finns endast där för att hjälpa dig att kommunicera med och förstå andra människor.