Sammanfattning av satsdelarna

På vilka olika sätt används satsdelarna?

Här följer en beskrivning av hur de olika satsdelarna används i svenska språket. Hoppas du har nytta av att se det sammanfattat så här.

Siffrorna anger de olika definitionerna på satsdelen - se de olika artiklarna om de olika satsdelarna.

Subjekt

  • 1. Sture simmar snabbt.
  • 1. Boris är trött.
  • 1. Brun duger till oss.
  • 1. Oskar hämtade barnen själv.

  • 2. Det regnar på Gotland.
  • 2. Det ringer på dörren .
  • 2. Det snöar på vintern .

  • 3. Att jogga är nyttigt.
  • 3. Att vara glad är positivt.
  • 3. Motion är nyttigt för hälsan.
  • 3. Konst har alltid muntrat upp mig.

  • 4. Att städa sitt rum på kvällen är trist.

  • 5. Lägenheten målades snabbt på helgen.
  • 5. Utomhusaktiviteterna planerades av fröknarna.

Predikat

  • 1. Jag springer ofta till skolan.
  • 2. Bosse har varit mycket trött.

Subjektiv predikatsfyllnad

  • 1. Stina är trevlig.
  • 1. Sture har varit läkare tidigare.
  • 1. Hugo är tränad.
  • 1. Ewa gick ensam till festen.
  • 1. De brukade träna själva.

  • 2. Huset målas rött.
  • 2. Bilen tycks ha blivit vaxad.
  • 2. Han utsågs till kapten.

  • 3. Tanken var att smita.
  • 3. Problemet var studierna.

  • 4. Planen är att åka iväg före mormors ankomst.
  • 4. Oskars idé var att säga upp sitt jobb i Malmö.

  • 5. Pojken föreföll att studera.
  • 5. Lisa utsågs till att vara värdinna .

  • 6. Mannen verkade begå misstag på sitt arbete före frukost.

Direkt objekt

  • 1. Greta klipper gräset.
  • 1. Han skyddar sig mot tjuvar.

  • 2. Ge honom fjärrkontrollen!
  • 3. Alla barn älskar glass.

  • 4. Berit tycker om att läsa.
  • 4. Alla barn gillar lekar.
  • 4. Hon avskyr att springa.

  • 5. Familjen föredrar att städa huset tidigt på lördagsmorgonen.

Objektiv predikatsfyllnad

  • 1. Han gjorde Kalle ledsen.
  • 1. De valde henne till lucia.
  • 1. Konsulten tog företaget till välstånd.

  • 2. Ulf ansåg Stina vara vacker.

  • 3. De fick honom att bada.
  • 3. Kläderna förvandlade henne till en skönhet .

  • 4. Eva utsåg henne till att måla stugan innan semestern.

Indirekt objekt

  • 1. Farmor har gett godis till barnen.
  • 1. Hon tog paketet från Lisa.

  • 2. Pär tog bort ramen från tavlan.
  • 2. Vi har köpt nya plantor till trädgården.

  • 3. Lisa spenderade mycket tid på att läsa.
  • 3. Gustav slog bort tanken på motion.

  • 4. Jakob ägnade många tankar åt att lösa det allvarliga problemet med företagets finanser.
  • 4. Pelle har tagit bort uppmärksamheten från att läsa ryska på kvällstid.

Adverbial

  • 1. Eva kom hem till oss i förra veckan.

  • 2. De byggde hus vid stranden.
  • 2. Barnen fick en julklapp av farmor.
  • 2. Ulla har fått många brev från Olle.

  • 3. Han körde hem fort.
  • 4. Frida kan lyfta 15 kilo.
  • 5. Hunden springer relativt fort.
  • 6. Iris grät av lycka på bröllopet.

  • 7. Lars fixade gräsmattan med hjälp av Hugo.
  • 7. Familjen är i lyckorus.
  • 7. Jill har fått en kaka av Nils.

  • 8. Maten räckte till gästerna.
  • 8. Jag är sur på Greta.

  • 9. Lille Jonas är duktig på att hälsa.
  • 9. Oskar är redo för sitt nya arbete.
  • 9. Kim var försiktig med bilen.

  • 10. Han är van att parkera bilarna snyggt framför huset.

  • 11. Jag gillar att snabbt åka runt med min pappas bil.
  • 11. Du får inte låna traktorn.

Agent

  • 1. Rummet har städats av mamma.

  • 2. Han knäcktes av hennes humör.
  • 2. Ture har stärkts av att jobba.
  • 2. Greta uppmuntrades av hans kram.

  • 3. Johan räddades av att jogga utmed stranden tidigt varje morgon.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar och träna på de olika användningarna av satsdelarna.

Nu kan du användningen av alla satsdelarna!



SÖKNING GRAMMATIK
Sök här för att hitta!

Anpassad sökning

 



Kom ihåg! Orden, som är indelade i olika ordklasser, och instruktionerna för hur de används – grammatiken med formläran och satsläran – finns endast där för att hjälpa dig att kommunicera med och förstå andra människor.