Vad är subjekt?

Hur använder man det?

Vad är satsdelen subjekt?

1. "Subjekt" är en satsdel som beskriver någon eller något som utför handlingen eller befinner sig i ett visst tillstånd.

Eva läser fort.
Pär cyklar till jobbet varje dag.
Brun duger till oss.
Hon är duktig.
Lisa dukar bordet själv.

2. "Subjekt" är ibland ordet "det" i en sats.

Det snöar mycket ute.
Det regnar i London.
Det ringer på dörren.
Det blåser kallt i dag.

3. "Subjekt" är även en satsdel som beskriver något som någon kommenterar.

Att leka är roligt.
Att sporta kommer att bli mer och mer populärt.
Studier är något att satsa på för framtiden.
Nya möbler är verkligen underbart.
Att vara sur blir tråkigt i längden.

4. "Subjekt" är en satsdel som ger en längre beskrivning av handling eller tillstånd som någon kommenterar.

Att städa rum på natten är en dålig idé.
Att vara glad hela dagen blir svårt.
Att bo vid en starkt trafikerad gata i stan med barn borde vara förbjudet.

5. "Subjekt" är även en satsdel som beskriver någon eller något som blir utsatt för handlingen i en passiv sats.

Båten drogs upp på land av medlemmarna.
Huset har blivit renoverat.
Läxläsningen sköttes av Gunilla.
Babyn matades av mamma igår.

En sats är inte fullständig utan ett subjekt.

Sammanfattning av hur subjekt används

  • 1. Sture simmar snabbt.
  • 1. Boris är trött.
  • 1. Glass duger till oss.
  • 1. Oskar hämtade själv barnen .

  • 2. Det regnar på Gotland.
  • 2. Det haglade igår.
  • 2. Det snöade mycket i Dalarna .

  • 3. Att jogga är nyttigt.
  • 3. Att vara glad är positivt.
  • 3. Motion är nyttigt för hälsan.
  • 3. Konst har alltid muntrat upp mig.

  • 4. Att städa sitt rum på kvällen är trist.

  • 5. Lägenheten målades snabbt på helgen.
  • 5. Utomhusaktiviteterna planerades av fröknarna.
Övningsuppgift

Skriv ner vad ett subjekt är.

Övningsuppgift

Skriv ner meningar och använd olika subjekt.

Ytterligare information

Här följer ytterligare information om denna satsdel för dig som vill fördjupa dig mer.

1. Någon eller något som utför handlingen

Subjekt är en satsdel som beskriver någon eller något som utför handlingen eller befinner sig i ett visst tillstånd.

Olle och Nils springer på gatan.

De där kan vara med i laget.

Nedan kan du se fler exempel på subjekt, som beskriver någon eller något som utför handlingen i kommunikationen.

Exempel:

  • Han hämtade hunden.
  • De skulle tvätta bilen snart.
  • Han frågade vem som hade matat katten.
  • Ulf hämtade bilen, som var nytvättad.
  • Vem tar hand om disken?
  • Hon kommer att byta bil nästa sommar.
  • Per skall snart äta.
  • Ivar åkte till sommarstugan, som blivit renoverad.
  • Vilka renoverade sommarstugan?
  • De jobbade sent på kvällen.
  • Hunden sprang till stan.
  • Harald och Joel skall själva måla sommarstugan.
  • Själv skall jag åka till Kina!
Övningsuppgift

Skriv meningar med subjekt som beskriver någon eller något som utför en handling.

1. Någon eller något som befinner sig i ett tillstånd

Boken är fin.

Detta behöver målas.

Nedan kan du se exempel på subjekt, som beskriver någon eller något som befinner sig i ett visst tillstånd.

Exempel:

  • En villa vid stranden skall snart renoveras.
  • Stina blir snart färdig med maten.
  • Vi är trötta efter loppet.
  • Sången hördes i hela byn.
  • Hon heter Kajsa.
  • Hunden kallas Nicklas.
  • De var ledsna efter matchen.
  • Fotbollsmatchen slutade oavgjort.
  • Målningsarbetet flöt på bra.
  • Rivningen är inte klar än.
  • Bordet var svart.
  • De här behöver repareras.
Övningsuppgift

Skriv meningar med subjekt som beskriver någon eller något som befinner sig i ett visst tillstånd.

2. Subjektet är ibland ordet "det" i en sats.

Subjekt är ibland ordet "det" i en sats enligt nedanstående exempel.

Det regnar på våren.

Det ringer på dörren.

"Opersonligt subjekt" är ordet "det", som du använder när det inte finns någon eller något som utför handlingen eller är i ett tillstånd.

Exempel:

  • Det gäller att kämpa på!
  • Det stormade i natt .
  • Det regnade mycket igår.
  • Det var kul i somras.
  • Det haglade i morse .
  • Det ringer på dörren.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar och använd det opersonliga subjektet "det".

Formellt och egentligt subjekt

"Formellt" betyder att någon eller något ser ut att fungera på ett visst sätt men gör inte så på riktigt.

"Egentlig" betyder att någon eller något verkligen är på ett visst sätt.

Han är formell chef, men hans far är den egentliga chefen.

Sture är formell rådgivare, de egentliga besluten tas av presidenten själv.

"Egentligt subjekt" är ord som beskriver någon eller något som utför handlingen eller befinner sig i ett visst tillstånd.

"Formellt subjekt" är ordet "det", som står först i vissa meningar och fungerar som ett extra subjekt.

Det sitter en fågel i trädet.

Det "formella subjektet" är alltid ordet "det" från ordklassen pronomen.

Ordet "fågel" är också ett subjekt och kallas det "egentliga subjektet".

Det står en man på vägen.

Verb i infinitiv som egentligt subjekt


Det kommer att bli fint att vandra.

Det var kul att hoppa fallskärm.

"Det" är formellt subjekt och "att vandra" samt "att hoppa fallskärm" är de egentliga subjekten.

Fler exempel:

  • Det finns en katt i trädgården.
  • Det är trevligt att träffas.
  • Det kom en man till föreningen.
  • Det lyser en lampa i fönstret.
  • Det har varit nyttigt att träna varje dag.
  • Det springer en ko i hagen.
  • Det ringer en klocka på brandstationen.

Lägg märke till att det formella subjektet "det" kan tas bort från dessa meningar utan att betydelsen ändras.

Exempel:

  • Det ligger en hund i hallen.
    En hund ligger i hallen.
  • Det simmar en fisk i sjön.
    En fisk simmar i sjön.
  • Det var fint att resa bort.
    Att resa bort var fint.
  • Det kom en man till byn.
    En man kom till byn.
  • Det har anlänt en buss till stationen.
    En buss har anlänt till stationen.
  • Det blir varmt att cykla.
    Att cykla blir varmt.
  • Det står en tjej vid affären.
    En tjej står vid affären.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar och använd formella och egentliga subjekt.

3. Subjekt som beskriver något

Subjekt är även en satsdel som beskriver något som någon kommenterar.

Att äta är alltid gott.

Att vara glad kan aldrig vara fel.

Subjektet beskriver här en sak, handling eller tillstånd, som sedan ytterligare beskrivs i meningen.

Här används ibland grundformen av verbet tillsammans med ordet "att" i subjektet. Ibland ingår även en verbpartikel.

Exempel:

  • Arbete är nödvändigt.
  • Att lyssna är viktigt.
  • Glädjen infann sig snart på festen.
  • Att vara ärlig lönar sig alltid.
  • Kläder är inte hennes grej.
  • Att bli utkastad var en hemsk upplevelse.
  • Att skynda sig är nödvändigt.
  • Att vara stark innebär mycket.
  • Sparsamhet är en bra sak.
  • Att äta är alltid gott.
  • Att vara söt är inte lätt.
  • Motorcyklar är hans stora intresse.
  • Idrott behövs mer i skolorna.
  • Att spela piano är fint.
  • Att raka sig är bra.
  • Trötthet brukar komma i slutet av loppet.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar och använd subjekt som är namn på handlingar och tillstånd.

4. En längre beskrivning av handling eller tillstånd

Subjekt är en satsdel som ger en längre beskrivning av handling eller tillstånd som någon kommenterar.

Att se film flera gånger i veckan är trevligt.

Att bo vid en starkt trafikerad gata i stan borde vara förbjudet.

Subjektet beskriver här en hel idé angående något, som sedan ytterligare beskrivs i meningen.

Här används grundformen av verbet tillsammans med ordet "att".

Satsdelen består av en infinitivfras, då verbet står i sin infinitivform.

Exempel:

  • Att se någon i ögonen är en fördel.
  • Att vara duktig i badminton är kul!
  • Att ha ont i ryggen är smärtsamt.
  • Att motionera hårt utomhus i kylan anses jobbigt.
  • Att jobba på och göra klart huset kommer att bli nödvändigt.
  • Att städa rum på natten är en dålig idé.
  • Att ge hundarna vatten och rasta dem på mornarna är tråkigt.
  • Att lämna tre stora kor ensamma i hagen utan något vatten verkar ansvarslöst.
  • Att hitta en lösning blir nog inte lätt.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar och använd subjekt som beskriver en hel idé angående något.

5. Utsatt för handlingen i en passiv sats

Subjekt är även en satsdel som beskriver någon eller något som blir utsatt för handlingen i en passiv sats.

Båten drogs upp på land av medlemmarna.

Maten har ätits upp.

Fler exempel på subjekt i passiva satser:

  • Bordet har dukats av Greta.
  • Bilen är lagad.
  • Gräsmattan har blivit klippt.
  • Studierna organiserades av Olle.
  • Blomman har klippts av Peter.
  • Disken har diskats.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar och använd subjekt i passiva satser.

Vilka ord kan bilda subjekt?

Vilka satsord från olika ordklasser kan bilda satsdelen subjekt?

Huvudorden - ibland tillsammans med en partikel eller attribut - och de ersättande orden kan ensamma bilda en satsdel. De utgör de viktigaste delarna av en satsdel.

Följande satsord kan bilda satsdelen subjekt:

  • Huvudord från ordklassen substantiv: Ulla stickar en tröja.
  • Huvudord från ordklassen verb: Att städa behövs nu.
  • Ersättande ord från ordklassen pronomen: Han ville ha mer mjölk.
  • Beskrivande ord från ordklassen räkneord: Tre kommer imorgon.
  • Beskrivande ord från ordklassen adjektiv: Sött är inget för mig.
  • Beskrivande ord från ordklassen adverb: Slarvigt duger inte.

Dessa satsord hjälper till att bilda satsdelen subjekt:

  • Attribut: Det imponerande kastet resulterade i mål!.
  • Partiklar: Att åka till Spanien är inget för Gustav.
  • Hjälpande ord: Att ha städat känns skönt.

Lägg märke till! När subjektet beskriver en längre tankegång, kan den innehålla flera huvudord och satsord från olika ordklasser.

Huvudverb i sin grundform med ordet "att" ingår då alltid i subjektet.

Exempel: Att jobba på och göra klart huset kommer att bli nödvändigt..

Huvudord från ordklassen substantiv

Huvudord från ordklassen substantiv kan bilda satsdelen subjekt - ibland tillsammans med olika beskrivande ord (attribut).

Exempel:

  • Kalle ritar fint.
  • Konst har alltid muntrat upp mig.
  • Lycka kan ta tid att uppnå.
  • Traktorn kör fort på vägen.
  • Nya möbler är verkligen underbart.
  • Ulla stickar en tröja.
  • Kläder är inte hennes grej.
  • Motorcykeln kom mot mig.
  • Utomhusaktiviteterna planerades av fröknarna.
  • Katten jamar högt.
  • Studierna organiserades av Olle.
  • Prästkragarna står fint i hagen.
  • Mopeder är hans stora intresse.
  • Ärlighet lönar sig i längden.
  • Läxläsningen sköttes av Gunilla.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar som innehåller satsdelen subjekt med huvudord från ordklassen substantiv.

Huvudverb i sin grundform

Huvudord från ordklassen verb kan bilda satsdelen subjekt - alltid med ordet "att".

Exempel:

  • Att motionera är alltid skönt.
  • Att prata lönar sig alltid.
  • Att städa behövs nu.
  • Att fika är alltid gott.
  • Att kunna stava krävs i skolan.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar som innehåller satsdelen subjekt med huvudord från ordklassen verb.

Subjekt som beskriver längre tankegångar

När subjektet beskriver längre tankegångar kan man använda flera satsord från olika ordklasser.

Att gömma den gröna filten från mormor under bilresan till Tyskland var en bra idé.

Det finns då flera huvudord i satsdelen från ordklasserna substantiv och verb (huvudverbet i sin grundform).

Övningsuppgift

Skriv ner meningar och bilda satsdelen subjekt med flera huvudord som är substantiv och verb.

Ersättande och beskrivande ord

Man kan använda ersättningsord från ordklassen pronomen – eller beskrivande ord från ordklasserna räkneord, adjektiv, adverb, adjektiv eller verb (i sin participform) – för att bilda satsdelen subjekt.

Ersättande och beskrivande ord, som ensamma kan bilda en satsdel(ibland ingår en partikel), kallar jag satsdelsord.

Pronomen

Exempel:

  • Han ville ha mer mjölk.
  • Han frågade vem som hade matat katten.
  • De visste inte var bion låg.
  • Vem tar hand om disken?
  • Ivar åkte till sommarstugan, som blivit renoverad.
  • Det haglade mycket i förra veckan.
  • Jag vill ha godis.
  • Hon kammar håret i köket.
  • Vilka renoverade sommarstugan?
  • Ulf hämtade bilen, som var nytvättad.
  • Den finns i kökshyllan!
  • Jag skall ut och dansa.
  • Vi vill ta hand om disken.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar och bilda subjekt med olika pronomen.

Verb i sin participform

Exempel:

  • Målad blir bäst.
  • Rengjord är mest hygienisk.
  • Rödmålad har varit snyggast.
  • Skalade kommer att bli bäst.
  • Tvättade blir nog bra.

Detta förutsätter en tidigare kommunikation i ämnet.

Övningsuppgift

Skriv ner meningar och bilda subjekt med olika verb i participform.

Räkneord

Exempel:

  • 100 000 går arbetslösa.
  • Femton räcker för mig.
  • Tre kommer imorgon.
  • Sju skall åka bort.
  • Arton åker till badhuset.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar och bilda subjekt med olika räkneord.

Adjektiv

Exempel:

  • Brunt blir bäst i hallen.
  • Rött är färgen för stugan.
  • Gult blir fantastiskt!
  • Sött är inget för mig.
  • Salt är gott!

Detta förutsätter en tidigare kommunikation i ämnet.

Övningsuppgift

Skriv ner meningar och bilda subjekt med olika adjektiv.

Adverb

Exempel:

  • Hemma kommer att bli bäst.
  • Igår var fantastiskt.
  • Borta är bra.
  • Dagligen blir bra.
  • Slarvigt duger inte.

Detta förutsätter en tidigare kommunikation i ämnet.

Övningsuppgift

Skriv ner meningar och bilda subjekt med olika adverb.

Subjekt med beskrivande ord

Du kan lägga ett eller flera beskrivande ord (attribut) till ditt huvudord i satsdelen. Huvudordet kommer då alltid från ordklassen substantiv.

Exempel:

  • Villan vid stranden skall snart renoveras.
  • Den fina bussen körde dem till Tyskland.
  • Den stora, svarta katten jagade musen.
  • Det imponerande kastet resulterade i mål!
  • Lilla, söta Greta köpte glass åt familjen.
  • Den stora båten renoverades snabbt.
  • En enormt fin cykel fanns i affären.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar och bilda subjekt som har beskrivande ord (attribut).

Flera subjekt i meningen

Du kan använda flera subjekt i meningen. Du binder då samman dem t. ex. med bindeorden både – och, varken – eller, men, och, samt, eller, utan.

  • Lennart, Oskar och de andra ville inte lämna henne i huset.
  • Att jogga är nyttigt men inte att banta .
  • Per eller Stina arbetade sent på kontoret.
  • Att städa sitt rum på kvällen eller att diska efter middagen är trist.
  • Både hönan och tuppen tog sig ut ur buren.
  • Berit samt Stina åkte till Spanien.
  • Både lägenheten och båten målades snabbt på helgen.
  • Varken hunden eller katten var rädda på nyårsafton.
  • Inte vi utan det andra laget stannade kvar och såg matchen.
Övningsuppgift

Skriv ner meningar som innehåller flera subjekt.

När subjektet är en hel sats

Du kan bilda ett subjekt med hjälp av en hel sats: Att hon kom nu, förvånade alla.

Denna sats skapar du med hjälp av olika satsdelar, men i förhållande till huvudsatsen är det ett subjekt.

Här är alltså subjektet en hel sats.

  • Att Per reste till USA, gjorde Ulla ledsen.
  • Att hon var gift, förändrade hans känslor.
  • Att Olle slog hunden, upprörde många.
  • Att han bad om ursäkt, hanterade henne.
  • Att Sture fick ett nytt jobb, gladde henne.
Övningsuppgift

Skriv ner subjekt som är en hel sats.

Nu vet du vad satsdelen subjekt är och kan använda den!



SÖKNING GRAMMATIK
Sök här för att hitta!

Anpassad sökning

 



Kom ihåg! Orden, som är indelade i olika ordklasser, och instruktionerna för hur de används – grammatiken med formläran och satsläran – finns endast där för att hjälpa dig att kommunicera med och förstå andra människor.